Fraudebeleid DIN Assuradeuren
 

Fraudebeleid

Vertrouwen in u zien wij als één van de belangrijkste kenmerken in onze relatie met u. Wij gaan daarom voor u door het vuur en proberen uw belangen zo veel en zo goed mogelijk te behartigen. Helaas wordt dit vertrouwen wel eens geschaad door een kleine groep klanten. Uit onderzoek blijkt dat een op de drie mensen aangeeft iemand te kennen die wel eens verzekeringsfraude heeft gepleegd. De gevolgen daarvan zijn echter vaak onbekend. Graag vertellen wij u meer over dit onderwerp.

Wat verstaan wij onder fraude?

Onder fraude verstaan wij 'het doelbewust benadelen van een verzekeraar om er zelf (of een ander) financieel beter van te (laten) worden'.

Een aantal voorbeelden dat u misschien wel herkent:

  • Niet de waarheid, maar een ander verhaal vertellen.
  • Meer opgeven dan gestolen is.
  • Een hoger bedrag opgeven dan de geleden schade.
  • Na een afgewezen schade nogmaals dezelfde schade melden met een ander verhaal.
  • Een nota vervalsen.
  • Een inbraak in scène zetten.

Wij gaan altijd uit van ons vertrouwen in u. Soms hebben we het idee dat de melding niet helemaal in orde is. Elke schademelding wordt namelijk zorgvuldig vastgelegd. Op deze manier voorkomen we misverstanden. Als we denken dat er iets niet klopt, dan zijn wij echter verplicht om een onderzoek in te laten stellen.

Maatregelen

Als er fraude in het spel is kunnen er een aantal maatregelen genomen worden zoals:

  • Een schade niet vergoeden.
  • Een uitgekeerde schade terug laten betalen.
  • Extra gemaakte kosten in rekening brengen.
  • Een verzekering opzeggen.
  • Afscheid nemen van de fraudeur door al zijn verzekeringen op te zeggen.
  • De fraude wordt gemeld bij de Stichting CIS, die een 'incidentenregistratie' bijhoudt. Dit register wordt ook door andere verzekeringsmaatschappijen in Nederland geraadpleegd. Meer hierover staat vermeld in het Protocol Incidentenwaarschuwingssystemen Financiële Instellingen. Wilt u meer informatie over de Stichting CIS kijk dan op www.stichtingcis.nl.
  • Aangifte doen bij de politie.

Daarom

Uit onderzoek blijkt dat nagenoeg iedereen van mening is dat zij niet de dupe mogen worden van verzekeringsfraude. Via uw premie betaalt u namelijk mee aan het frauduleuze gedrag van anderen. Natuurlijk willen wij dit zo veel mogelijk voorkomen. Een belangrijke reden voor ons om actief aan fraudebestrijding te doen.