Ga naar hoofdinhoud

Kifid is de afkorting van het Klachteninstituut voor de Financiële Dienstverlening. Bij Kifid kunnen consumenten terecht als zij een klacht hebben over financiële dienstverlening. Kifid behandelt de klacht op een onafhankelijke en onpartijdige wijze. DIN Assuradeuren is aangesloten bij Kifid onder registratienummer 300.012460.

DIN Assuradeuren is een onderdeel van de You Sure Groep. Hoewel andere onderdelen van de You Sure Groep het advies van Kifid niet per definitie als bindend zien, behandelt DIN Assuradeuren advies van KIFID wel altijd als bindend.

Kifid staat voor:

  • Klantvriendelijkheid
  • Professionaliteit
  • Transparantie
  • Uniformiteit
  • Eenduidigheid
  • Kennisdelen

Kifid is gericht op het beslechten van geschillen tussen een consument en een financiële dienstverlener waarop Nederlands recht van toepassing is. Dat gebeurt door bemiddeling door de Ombudsman of door een (bindend) advies van de Geschillencommissie of de Commissie van Beroep. De Ombudsman, de Geschillencommissie en de Commissie van Beroep werken objectief en onafhankelijk. Zij worden ondersteund door secretarissen. Het bestuur van Kifid en de aangesloten dienstverleners hebben geen invloed op de adviezen en beslissingen van Kifid.

Daarnaast richt Kifid zich ook op het voorkomen van klachten. Klachten worden geanalyseerd om patronen en trends te ontdekken. Door bijvoorbeeld het geven van lezingen en workshops, wordt aan financiële dienstverleners geleerd hoe zij klachten kunnen voorkomen en de werkwijze kunnen verbeteren. Hierin wordt samengewerkt met het ministerie van Financiën en de Autoriteit Financiële Markten.

Kifid werkt onder vergunning en toezicht van de Minister van Financiën.